نحوه سرماسازی در کولر گازی اسپلیت؟؟

به طور کلی می توان گفت در عموم وسائل سرماساز همچون کولر گازی، یخچال، فریزر ، آب سردکن و … از اصول مشابهی استفاده شده است . در واقع فوران گاز مایع و تبدیل آن به حالت گاز تولید سرما می کند و این اصل در کولر گازی به شرح زیر اعمال شده است :
مرحله ۱ ) با روشن شدن کولر، کمپرسور گاز را از لوله مکش مکیده و پس از آنکه تحت فشار قرار
گرفت، روانه لوله رفت می سازد .در واقع دمای گاز به هنگام خروج از کمپرسور زیاد است و این خصوصیت طبیعی گازهاست که هر گاه تحت فشار قرار گرفته و فشرده شوند دمای آنها افزایش می یابد و اگر این فشار از حد معینی تجاوز کند به حالت مایع تبدیل خواهد شد .
مرحله ۲ ) به وسیله کندانسور (پس از کمپرسور) و تحت هوایی که به وسیله چرخش پروانه مربوطه ایجاد می شود اندکی از دمای گاز کاسته می شود و روانه فیلتر می شود تا رطوبت یا رسوباتی را که احتمالا از جداره های داخلی لوله های کندانسور جدا شده اند از آن گرفته شود.
مرحله ۳ ) پس از فیلتر و تحت فشار کمپرسور، گاز وارد لوله مویی شده و از آنجایی که سطح مقطع لوله مویی بسیار محدود است فشار وارد بر گاز افزایش یافته و آن را به مایع تبدیل می کند .
مرحله ۴ ) پس از این قسمت گاز وارد لوله های آلومینیومی اواپریتور شده و با استفاده از محیط از داخل لوله های آن اجازه فوران یافته و تولید سرما آغاز می شود .
مرحله ۵ ) وزش باد ایجاد شده توسط پروانه مخصوص اواپریتور سرما را از لوله ها گرفته و وارد محیط مورد نظر می سازد و به این ترتیب دمای محیط به تدریج کاهش یافته و این امر موجب انقباض گاز داخل ترموستات و در نتیجه فانوسک شده و در نهات عمل اتومات صورت گرفته و تولید سرما متوقف می شود
مرحله ۶ ) با افزایش دما و انبساط فانوسک کلید ترموستات بسته شده و عمل سرماسازی مطابق مطالب گفته شده آغاز میشود و پس از مدتی … گاز سرماساز (فریون ۲۲ ) پس از اواپریتور وارد کمپرسور می شود تا مجددًا تحت فشار قرار گرفته و وارد مسیر سرماسازی  می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Preference Center